Trend: inbound marketing
Ontdek onze 5 tips!
( 06/04/2016 )

Traditionele advertenties zijn niet meer efficiënt. We worden gebeld op slechte momenten, gooien flyers die we in onze handen krijgen meteen weg en lopen billboards gewoon voorbij.

 

Dit veranderde gedrag leidt tot een nieuwe vorm van marketing waarbij enkel relevante en betrouwbare content aanvaard wordt en aandacht krijgt. Reclameboodschappen die proberen te verleiden of choqueren niet meer. Met andere woorden: alles wat naar reclame ruikt wordt simpelweg genegeerd.

 

Contentmarketing is hot maar zomaar content genereren is niet genoeg. Enkel onderbouwd door een strategie en aangevuld met een creatief concept krijg je het beste resultaat. Want achter ieder product of bedrijf schuilt een interessant verhaal.

 

Deze nieuwe vorm van marketing waar content marketing, strategie en een creatief concept samengaan heet inbound marketing.

 

Inbound marketing informeert zonder te pushen, op tijdstippen wanneer uw doelpubliek op zoek is naar informatie. Enkel met kwalitatieve informatie en relevante artikels kan je je bezoekers overtuigen. Dit vergt een uitgekiende strategie.

 

Doordat bezoekers je kwalitatieve content zelf vinden, creëer je vertrouwen. Zo worden je bezoekers eerst prospecten, daarna klanten en uiteindelijk ambassadeurs van je bedrijf. Of in het Engels: connect, convert, cherish.

 

Via inbound marketing creëer je naambekendheid en een positief imago. Door voortdurend te informeren leren nieuwe potentiële klanten je bedrijf kennen in de oriëntatiefase. Je creëert vertrouwen. Dankzij conversie en analyse heb je als bedrijf tijdens de aankoopbeslissing al een stapje voor. Door in the picture te blijven krijgen bestaande en tevreden klanten de kans om uw communicatie te delen waardoor uw communicatie viraal gaat.

 

Hoe pak je het aan?

 

1. CREËER KWALITATIEVE CONTENT

De basis is natuurlijk om kwalitatieve, beklijvende content te creëren, die interessant is voor jouw doelpubliek. Moet je daarvoor al je bedrijfsgeheimen prijsgeven? Absoluut niet! Probeer te triggeren met een interessante insteek, een unieke aanpak of een andere kijk op een onderwerp.

 

2. VERSPREID JE CONTENT

Ga op zoek naar kanalen en media waar je je doelpubliek het gemakkelijkst kunt bereiken. Sociale media, fora, discussiegroepen, enz. De plaatsen waar mensen op zoek gaan naar informatie zijn de plekken waar jouw content te vinden moet zijn. Overweeg ook om je beste artikels te promoten. In tegenstelling tot traditionele advertenties, wordt het promoten van waardevolle content niet als storend ervaren. En natuurlijk hou je ook best het SEO-luik goed in de gaten, zodat geïnteresseerden jouw content gemakkelijk kunnen terugvinden.

 

3. BOUW JE DOELPUBLIEK OP
Wees niet bang om iets terug te vragen in ruil voor je informatie. Laat mensen inschrijven op je nieuwsbrief, een profiel aanmaken, je pagina volgen, enz. Zo bouw je een netwerk van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw ideeën en artikels en die je in de toekomst gemakkelijk kunt bereiken met nieuwe content. Deze mensen zullen ook sneller geneigd zijn om je content te delen of reacties achter te laten.

 

4. ENGAGEER JE LEZERS
Laat je lezers weten wat je nog meer voor hen kunt betekenen en engageer hen om contact op te nemen. Zo haal je het maximum uit je contentmarketingstrategie!

 

5. MEET, ANALYSEER, LEER BIJ

Hoe lang blijven je bezoekers op de pagina, klikken ze door, nemen ze contact op, hoe bereiken ze je content? Dat is belangrijke informatie om je artikels bij te sturen en te verbeteren. Gebruik niet alleen Google analytics, maar ook de statistieken op sociale media en andere kanalen die je gebruikt.

 

Op zoek naar een partner om je contentstrategie te ontwikkelen? Contacteer ons voor meer informatie!

 

Lees ook:


VOLG ONS