Mental Squint voorspelt de toekomst van marketing
( 05/04/2017 )

The future depends on what we do in the present - Mahatma Gandhi

 

Door de voortdurende ontwikkeling van nieuwe technologieën verandert de wereld steeds sneller. Dat beïnvloedt ook het consumentengedrag: de media die we gebruiken, hoe we informatie opzoeken, wat we in onze vrije tijd doen, enz.

 

Als marketeer is het belangrijk om altert te blijven en in te spelen op deze evoluties. Want als early adopter van nieuwe marketingstrategieën, haal je het meeste rendement uit je budget.

 

We blikken even vooruit op trends die de komende jaren het marketinglandschap zullen bepalen.

 

1. Influencers en online reviews vervangen getuigenissen

Veel bedrijven en merken investeren in het uitwerken van cases van tevreden klanten. De verhalen en reacties zijn doorgaans wel echt, maar de communicatie wordt wel door het bedrijf of merk uitgestuurd en verspreid. Daardoor heb je nooit het gevoel dat de getuigenis helemaal neutraal is.

 

Steeds meer richten bedrijven zich tot influencers: bloggers, vloggers of persoonlijkheden op sociale media met een groot aantal fans en volgers. Zij bouwen een persoonlijke relatie op met hun volgers en combineren zo een groot bereik met geloofwaardigheid. Influencers creëren en verspreiden zelf content rond de producten en geven hun ongefilterde mening of vermelden duidelijk dat de content gesponsord is.

 

Voor sommige producten en diensten zoals elektronica, reizen, hotels/restaurants bestaat er al lang een traditie van online reviews. Maar dankzij de sociale media plaatsen particulieren voor allerlei producten, diensten en bedrijven getuigenissen in hun eigen naam op Facebook, Youtube, LinkedIN, enz.

 

2. Openbare klantendienst via sociale media als marketingtool

Meer en meer bedrijven zetten sociale media in om vragen en klachten te behandelen. Daarbij is (een deel van) de communicatie zichtbaar voor iedereen. Bedrijven die vragen en klachten snel, vriendelijk en correct opvolgen creëren enorm veel vertrouwen bij nieuwe potentiële klanten die de communicatie meevolgen. Tevreden klanten belonen deze aanpak vaak door het bedrijf te bedanken of hun verhaal te delen met hun volgers.

 

Veel bedrijven vrezen negatieve reacties, maar wie klachten op een positieve manier behandelt, komt er sowieso beter uit.

 

3. Gepersonaliseerde reclame

Iedereen is al wel eens in contact gekomen met gepersonaliseerde reclame.  De meest herkenbare vorm zijn retargetting banners op het internet, die een tijd lang verschijnen nadat je een bepaalde website of product bekeken hebt. Maar ook in andere media zijn er steeds meer mogelijkheden om te personaliseren. Telenet experimenteert bijvoorbeeld met gepersonaliseerde reclameblokken op televisie. Een mooi voorbeeld in print zijn supermarkten die hun wekelijkse reclamefolders aanpassen op basis van de geschiedenis van aankopen die ze registreren met een klantenkaart. In de toekomst zal reclame steeds meer gepersonaliseerd worden. Boodschappen van producten die ons oprecht interesseren vinden we immers meestal interessant in plaats van vervelend.

 

Enkele voorbeelden van de mogelijkheden van gepersonaliseerde reclame:

 

Online

  • Remarketing / retargetting banners houden rekening met de websites die je bezocht hebt in het verleden
  • Via Facebook en Instagram kan je advertenties verspreiden op basis van leeftijd, geslacht, woonplaats, IP-adres, GPS-locatie van gsm en zelfs persoonlijke informatie en levensgebeurtenissen (bv: mensen die net een woning gekocht hebben, een kindje gekregen hebben, getrouwd zijn, enz.)
  • Youtube-advertenties houden rekening met de video's die je bekeken hebt in het verleden
  • E-mailcampagnes kunnen opgevolgd worden met verschillende follow-up mails afhankelijk van de acties van de ontvanger (bv: mensen die de mail niet gelezen hebben, mensen die doorgeklikt hebben, die een bepaalde pagina op een website bezocht hebben, mensen die geantwoord hebben, enzovoort). 

 

Offline

  • Direct mailings kunnen volledig gepersonaliseerd worden met een persoonlijke aanspreking, unieke kortingscode, uitnodiging naar de dichtsbijzijnde winkel, producten in de kijker op basis van gegevens van je klantenkaart, enz.
  • Via speciale Geomarketing zendmasten en GPS-gegevens van smartphones kunnen bedrijven berichten sturen of notifications sturen naar hun klanten wanneer ze in een bepaalde regio binnenkomen.
  • Persoonlijke SMS-berichten voor promoties op basis van je vroegere aankopen
  • TV-reclames aangepast aan je profiel en kijkgedrag met gegevens uit je decoder

 

4. Veranderend mediagebruik per doelgroep

De communicatiegewoontes van bepaalde leeftijdsgroepen zijn steeds meer afgelijnd.

Tieners gebruiken Facebook minder omdat ook hun ouders meelezen, en nemen hun toevlucht tot Snapchat. Met telefoon en e-mail voelen ze zich steeds minder vertrouwd. Facebook blijft dan weer erg populair bij alle leeftijdscategorieën boven de 20 en zelfs bij senioren. Toch blijven radio, televisie en kranten de belangrijkste media voor deze laatste groep.

 

Wie zich wil richten tot een bepaalde doelgroep, doet dat dus maar beter met de media waar die doelgroep zich vertrouwt mee voelt. Bedrijven zullen in de toekomst hun communicatietools en -plannen steeds sneller moeten aanpassen aan de media van hun doelpubliek.

5. Inbound marketing

Inbound marketing is het creëren, beschikbaar maken en verspreiden van kwalitatieve content die je doelpubliek zelf kan vinden wanneer ze op zoek gaan naar informatie. Zo bouw je vertrouwen op bij je prospecten, die uiteindelijk klanten en ambassadeurs van je bedrijf worden.

 

Inzetten op kwalitatieve content is nu al erg belangrijk en zal in de toekomst enkel belangrijker worden. Blijf dus niet bij de pakken zitten. Ontdek ook onze tips rond inbound marketing en contentcreatie!

 

Voorbereiden op de toekomst?

De toekomst begint nu! Pak je communicatie nu aan om je bedrijf optimaal voor te bereiden op de marketingtrends van de komende jaren. Maak een afspraak via 051/401012 of info@msq.be. Wij voorspellen u alvast een mooie toekomst!


  • Toekomst van marketing

VOLG ONS